یک حسابدار

وبلاگ دانشجویان حسابداری علوم و تحقیقات گیلان

یک حسابدار

وبلاگ دانشجویان حسابداری علوم و تحقیقات گیلان

آخرین نظرات
  • ۱۹ مهر ۹۳، ۱۸:۲۳ - فدوی
    تشکر

راهنمای نگارش پروپزال ( بخش اول )

جمعه, ۲۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۵ ق.ظ

پروپزال چیست!

اولین قدم دانستن معنی لغوی این کلمه می باشد : "طرح پیشنهادی"
و قدم بعدی کاربرد آن : به منظور معرفی پروژه خود و یا دامنه فعالیت خود گاهی لازم است که شرحی از آن را در اختیار کارفرما قرار دهید. در واقع توضیحی از امکانات و اختیارات خود!، در نگارش پروپزال سطح دانش مخاطبین و نیز موقعیت آنان بایستی در نظر گرفته شود. اگر مخاطب پروپوزال دارای دانش فنی کافی نیست، باید همراه در ابتدای آن یک مقدمه اجرایی به زبان غیرفنی و ساده آورده شود.
استاندارد کاملاً تعریف شده ای برای نگارش یک پروپوزال وجود ندارد، لیکن فرمت های متداول متعددی موجود است و برخی از سازمانها، بخصوص سازمانهای سرمایه گذار و اعطا کننده کمک مالی، فرمت های از پیش تعیین شده ای برای اینکار دارند. در اینجا یک فرمت کلی برای این منظور پیشنهاد می شود.

الف- عنوان تحقیق

1- عنوان به زبان فارسی:

- عنوان به شکل مصدری باشد و به شکل خبری و یا استفهامی نباشد( با کلماتی همچون ارزیابی ، بررسی ، رابطه بین، مطالعه تطبیقی و...)

- عنوان باید به شکل رابطه بین دو یا چند متغیر بیان شود ( به صورت مقایسه ای ، اثر بخشی، هم بستگی ، رابطه ریاضی )

- رابطه بیان شده باید  پشتوانه نظری داشته باشد

- رابطه در حل  مشکل و یا بهبود وضعیت سازمان  موثر باشد

- عنوان تحقیق در واقع هدف اصلی و نتیجه نهائی تحقیق است که محقق باید پس از انجام، به آن برسد

نکته: با تجزیه عنوان به شکل خبری به اهداف فرعی تحقیق می رسیم البته با بررسی سوابق تحقیق به فرضیات رسیده و با استنتاج فرضیات به استنتاج موضوع می رسیم

2-  عنوان به زبان انگلیسی/(آلمانی، فرانسه، عربی): 

ب – تعداد واحد پایان‏ نامه

ج- بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی

- در واقع شکل استفهامی و خبری عنوان تحقیق است  و آن نباید به شکل صفر و یک باشد ( بلی خیر و...)

- در بیان مسئله اساسی باید:

الف :مشکل و یا معضل که با انجام این تحقیق بر طرف شده و یا حل خواهد شد چیست

ب : انجام تحقیق چه بهبودی در وضعیت قلمرو تحقیق ایجاد نموده ( بهبود مالی ، اقتصادی، تصمیم گیری و دقیق شدن اطلاعات و ..)

ج :جنبه هائی از تحقیق که مجهول بوده و با این تحقیق مشخص خواهد شد

د: چه ابهاماتی در قلمرو تحقیق و جود داشته که با انجام تحقیق بر طرفخواهد شد

د - اهمیت و ضرورت انجام تحقیق  

- به دلایل و یا عواملی که محقق موضوع را برای تحقیق انتخاب کرده یا  انجام این تحقیق به عنوان یک اولویت در اولویتهای سازمانها تعریف شده به صورت فهرست وار  بیان می شود

نکته1 : در صورتی که تحقیق به عنوان اولویتهای پژوهشی تعریف شده باشد یا در راستای حل مشکل مبتلا به سازمانها باشد ، شکل زیر بنای تحقیق یا اولویتی که بر آن اساس انجام تحقیق تعریف شده مهم ترین جنبه اهمیت و ضرورت تحقیق است

نکته2 : ممکن است به این جهت با اهمیت باشد که خصوصا در حیطه موضوعی خود جدید و نو باشد

 

ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه:

ادبیات تحقیق در پروپوزال باید بین 3 الی 5صفحه و در پایان نامه به عنوان فصل دوم آن   بین 30 الی 50 صفحه باشد

- دو هدف اساسی از بررسی ادبیات تحقیق :

        الف : شناسائی مسیر تحقیق و بررسی اینکه دیگران در این مورد چکار کرده اند

         ب : انتخاب موضوع ، طرح فرضیات ، انتخاب متغیر ها و روشهای اندازه گیری آنها رابطه ی بین متغیرها و نحوه تعیین آن ، روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات ، ابزار تحقیق با توجه به تجربه دیگران و تحقیقات نظری و کاربردی گذشته

 

- ساختار ادبیات تحقیق شامل :

الف : مقدمه (در پروپوزال در حد یک تا دو پاراگراف) : به صورت مختصر ساختار منطقی و ارتباط بین مطالب مطرح شده در ادبیات تحقیق عنوان می شود

ب : مبانی و مفاهیم نظری (در پروپوزال حد اکثر  یک پاراگراف در پایان نامه 3 الی 5 صفحه) : شامل مفاهیم ، اصطلاحات ، مباحث یا مواردی که برای توضیح واژه های اساسی به کار گرفته شده در عنوان  و یا فرضیات تحقق آورده شده است .

نکته 1 : واژه ها و عباراتی که تعابیر متفاوتی دارد

نکته2 : اگر ابهامی در واژه ها در موارد ذکر شده وجود دارد باید در حد اختصار جهت رفع ابهام بیان شود

نکته3 : بدیهیات نظری مطالب متداول در حوزه تخصصی که در متون مربوط به آن رشته تخصصی تشریح شده نباید بیان شود

نکته 4 : مطالبیکه بههر نحوی در انجام تحقیق و یا در دفاع از تحقیق کاربردی ندارد نباید بیان شود

ج : تحقیقات نظری : در این بخش تئوری ها ، مدلها ، و نظرات مختلفی که در مورد متغیرها ، نحوه شناسائی و یا اندازه گیری آنها و رابطه بین متغیرها بیان می شود

نکته : مطالب این بخش بر اساس یک ساختار منطقی و به ترتیب تاریخی بیان شود

د : تحقیقات کاربردی : در این بخش به اختصار کلیه تحقیقاتی که از کذشته تا به حال مشابه تحقیق حاظر از جهت موضوعی آورده و هر تحقیق حد اکثر در یک یا دو پاراگراف  و شامل معرفی جامعه آماری یا قلمرو تحقیق ، متدولوژی تحقیق روشهای گرد آوری ، ابزار گرد آوری، روشهای تحقیق ، و به ویژه مدل تحقیق و نتایج تحقیق بیان می شود

ه : جمع بندی ادبیات تحقیق : در این قسمت با دسته بندی یافته های ادبیات تحقیق در تحقیقات نظری و کاربردی مرتبط ، چاچوب نظری مدل نظری تحقیق را نتیجه گیری می کند( چه متغییر هایی در تحقیق مورد بررسی قرار گرفته چگونه اندازه گیری شده و رابطه بین آنها با چه مدلی ارزیابی شده )

نحوه ارجاع مطالب  : به طور کلی دو روش وجود دارد :

الف : وقتی از منبع خاصی استفاده می شود یا نقل می شود  با شروع مطلب در متن در بالای متن شماره ریزی درج شده که در پاورقی ، انتهای متن و یا در قسمت منابع و ماخد با این شماره ارجاع داده می شود ( این روش منسوخ شده است)

ب : داخل متن در داخل پرانتز  صرفا نام خانوادگی مولف یا صاحب نظر  سال مربوط به چاپ کتاب یا مقاله ، و شماره صفحه آورده می شود

 اگر منبع کتاب باشد  <=( نام خانوادگی ، نام مولف ، عنوان کتاب، سال، ناشر ، جلد.. ، نوبت چاپ )

اگر منبع پایان نامه  باشد  <=( سال ، عنوان ، مقطع تحصیلی و دانشگاه)

اگر منبع مقاله  باشد  <=( نام خانوادگی ، نام مولف ، عنوان مقاله، نام نشریه ، سال، شماره چاپ )

نکته1 : در ذکر منبع اگر از منبع ثانویه استفاده میشود به منابع اولیه آن ارجاع داده نشود تا اولا رعایت صداقت و امانتداری شده باشد و ثانیا اگر نقل قول اشتباه بود به حساب مولف منبه ثانویه نوشته شود

نکته2 : اگر در متن به صورت مستقیم از نقل قول استفاده کردیم باید در داخل گیومه ("نقل قول") و با فونت ریز تر از متن اصلی آورده شود .

به طور کلی یک پایان نامه با موضوع کاربردی باید شامل :

1.  فهرست مطالب

2. مقدمه در حد یک یا دو پاراگراف

3. شرح مبانی و مفاهیم نظری و تحقیقات کاربردی بر اساس ساختار منطقی

4. جمع بندی مدل نظری تحقیق

5. منابع و ماخذ 

 

و – جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق:

- ارزش یک تحقیق ، جدید بودن و داشتن حرف جدید برای گفتن است و یکی از معیارهای ارزیابی تحقیقات کاربردی در پایان نامه ها می باشد

- جدید بودن تحقیق در چند بعد مورد ارزیابی قرار میگیرد :

الف : از نظر  حیطه موضوعی :  در واقع موضوع و یا عنوان تحقیق جدید است  و مدل و یا تئوری جدید مطرح می کند و در بهبود وضعیت و یا حل شکل کاربرد دارد

ب : از نظر قلمرو مکانی : موضوع تحقیق در قلمرو مکانی جدید مورد بررسی قرار میگیر د

ج : از نظر محدوده زمانی : موضوع تحقیق در یک محدوده زمانی جدیدیی مورد بررسی قرار میگیرد

نکته1 : به ترتیب از بعد اول تا سوم از ارش جدید بودن آن کاشته می شود

نکته 2 :راه تشخیص جدید بود ن: مطالعه ادبیات تحقیق و مشخص شدن جنبه  جدید بودن آن با توجه به تحقیقات گذشته آن

 

ز- اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی):

- اهداف : نتایج یا آزمونهایی است که باید پس از انجام تحقیق با آنها دست پیدا کنیم

- ویژگی های اهداف :

الف: در انتهای تحققیق بتوان بر اساس نتایج به آن دست یافت

ب: در تحقیقات کاربردی به نتایج قابل اجرا دست یابد ( دچار محدودیتهای قانونی شرعی و .. و امکان به کار گیر ی و اجرا وجود داشته باشد )

ج: براساس آن تجزیه و تحلیل اطلاعات در قلمرو تحقیق بتوان به آنها رسید

دسته بندی اهداف بر اساس روش تحقیق :

الف : بنیادی : اهداف اساسی یا آرمانی هستند

ب : نظری : اهداف نظریه پردازی یا رسیدن به به یک قاعده کلی

ج : کاربردی : اهداف بهبود وضعیت موجود ( وضعیت مالی ، اقتصادی ، تصمیم گیری و...) سازمانها

د: عملی : اهداف  حل مسائل و مشکلات مبتلابه سازمانها است

 

نکته : پایان نامه های ارشد حسابداری باید به صورت عملی و یا کاربردی باشند ( حل مشکلات و یا بهبود وضعیت موجود)

 

ح – در صورت داشتن هدف کاربردی، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنایع و یا گروه ذینفعان) ذکر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):

در تحقیقات تو سعه ای ( کاربردی و یا عملی ) حتما کاربران تحقیق ( استفاده کنندگان ازنتایج تحقیق) مشخص شود .

کاربران مستقیم : مدیران ، سرمایه گذاران  ، کارکنان ، و...

کاربران غیر مستقیم : سازمانها و یا قلمرو های دیگر به منظور استفاده از چاچوب تحقیق برای انجام تحقیقات مشابه و یا موسسات آموزشی برای مصادیق آموزشی

 

ط-  سؤالات تحقیق:

در بیان سوالات تحقیق باید موارد زیر در نظر گرفته شود :

الف : مانند سوال اساسی تحقیق از جملات استفهامی و پرسشی استفاده شود ( در واقع تجزیه شده سوال اصلی می باشد)

ب : سوالات تحقیق به صورت صفرو یک نباشد ( بلی و خیر . و چند گزینه ای)

ج  : سوالات تحقیق باید بر مبنای تحقیقات نظری وکاربردی و ادبیات تحقیق باشد

د : سوالات تحقیق نباید از بدیهیات عقلی و نظری پاسخ داده شوند

ه : سوالات باید به گونه باشد که بتوان در انتهای تحقیق به آنها پاسخ روشن و شفاف دادو دچار محدودیت قانونی و.. نباشد

 

ی-  فرضیه‏های تحقیق: 

فرضیه در واقع حدس و گمان عالمانه پیرامون رابطه بین دو یاچند متغیر که در غالب یک جمله خبری بیان می شود

الف : فرضیه یک حدس و گمان است یعنی قضاوتی که در مورد آن یقین وجود ندارد ( قضایای یقینی و بدیهیات عقلی و نظری نیست)

ب : فرضیه حدسی عالمانه است یعنی بر مبنای تحقیقات نظری و کاربردی و یافته های آن مطرح می شود

ج : فرضیه بیانگر رابطه بین دو یا چند متغیر است یعنی اقلا باید رابطه بین دو متغیر را بیان کند

فرضیه جملهای است خبری و پرسشی ویا مصدری نیست  و باید به صورت یک جمله فعلیه و مثبت یا منفی مطرح شود

به طور کلی فرضیات به دو دسته تقسیم می شوند :

1- فرضیات تحقیق  : ( در پرو پوزال فقط این فرضیه می آید )

2- فرضیات آماری  : پس از گرد آوری اطلاعات و در صورت استفاده از روشهای آماری بر پایه ی فرضیات تحقیق طرح و آزمون می شود

نکته 1 : اگر تحقیق به لحاظ گرد آوری داده ها به روش سر شماری انجام شود یا روش استنتاج آنها توصیفی باشد فرضیه آماری ندارد و در این فرضیات هدف پاسخ به سوالات است 

نکته2 : هر فرضیه تحقیقی لزوما به روش آماری تست نمی شود و منجر به فرضیه آماری نمی شود در واقع هر تحقیقی فرضیه تحقیقی دارد ولی ممکن است به دلیل نداشتن روشهای آماری نیاز به فرضیه آماری نباشد( فرضیه علت و معلولی)

نکته3 : ممکن است یک فرضیه تحقیقی به چند فرضیه آماری منجر شود

انواع فرضیات تحقیق :

1- فرضیات علی معلولی : در این فرضیات یک یاچند متغیر را به عنوان علت و یک یا چند متغیر دیگر را به عنوان معلول تلقی می کند ( مثل ، باعث ، منجر )

2- فرضیات مقایسه ای : تفاوت بین 2 یا چند متغیر به صورت جهت دار یا فاقد جمت بیان می کند ( تفاوت، بیشتر ،کمتر)

3- فرضیات رابطه ای : نوع رابطه ی دو یا چند متغیر را بیان می کند ( رابطه مستقیم ، معکوس ، خطی ، غیر خطی)

4- فرضیات اثر گذاری : اثر گذاری متغیر ها روی یکدیگر را بیان می کند

 

انواع فرضیات آماری :

1- بر مبنای تنظیم فرضیات : فرضیات به دو فرض H0و H1تعیین می شوند طرح فرضیات باید به گونه ای باشد که این دو عکس یکدیگرباشند و فرض تساوی در فرض صفر باشد

2- بر اساس نحوه ی تنظیم قاعدهی تصمیم گیری :که به صورت یک طرفه دو طرفه و بدون جهت تقسیم می شوند که به صورت کوچکتر یا مساوی ، مساوی ، نا مساوی  مطرح می شوند

3- بر اساس نوع قضاوت آماری :

الف : قضاوت پیرامون مقدار پارامترها مثل میانگین ، واریانس و..

ب : قضاوت پیرامون نسبت به توزیع متغیرها مثل نرمال بودن و توزیع متغیر ها در جامعه

ج : قضاوت پیرامون رابطیه ریاضی بین متغیر ها مثل رابطه خطی و غیر خطی

د : قضاوت پیرامون جهت تغییر متغیر ها نسبت به یکدیگر مثل آزمون همبستگی و سایر موارد

 

ک- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

نکته 1 : صرفا وا‍ه هائی که در موضوع تحقیق یا در فرضیات وجود دارند بیان می شوند

نکته 2 : وا‍ژه هایی که به صورت بدیهی عقلی و نظری می باشند لزوم به تعریف ندارد

نکته 3 : وا‍ژ ه هایی که به صورت دو پهلو و یا تعابیر مختلف ممکن است از آنها صورت گیرد تعریف میشود

نکته 4 : وا‍ژه هایی که ممکن است ابهام داشته باشد باید تعاریف مربوط به آن که محقق از آنها استفاده کرده بیان شود

5-روش شناسی تحقیق: 

 

تقسیم بندی روشهای کلی تحقیق

1- روش کلی و یا نوع تحقیق

-تحقیقات بنیادی یا بنیانی : تحقیقاتی که به دنبال طرح نظریه و یا قانون جدید ، ابطال نظریه ها و قوانین موجود و یا تکمیل و یا ابداع فورمول جدید باشد

-تحقیقات نظری : تحقیقاتی که به نوع تحقیقات بنیانی بوده  و با استفاده از بررسی و استنتاج نظریات موجود به نظریه و قانون جدیدی منجر می شود.

-تحقیقات کاربردی : تحقیقاتی که با استفاده از رو شها و نظریات موجود به دنبال بهبود وضعیت در سازمانهااست

-تحقیقات عملی: تحقیقاتی که با استفاده از رو شها و نظریات موجود به دنبال حل مشکل و یا مضل سازمان است

-در برخی سازمانها و یا کتابها تحقیقات کاربردی و عملی را تفکیک نکرده و به صورت کاربردی و یا توسعه ای می شناسند

 

2-بر مبنای روش استنتاج :

-تحقیقات قیاسی : در این تحقیقات قیاس به اصطلاح قیاس تام بر مبنای اصول یا قوانین کلی نسبت به مصادیق خاص قضاوت می کند

- قیاص ناقص ( مطالعه تطبیقی) اگر یک روش را به صورت مقایسه در 2 یا چند جامعه آماری به کار گرفته و نتایج را با هم مقایسه کنیم و یا 2 یا چند روش را در ارتباط با مسئله خاص یک جامعه آماری بکار گیریم

- توصیفی : در صورتی که کل جامعه آماری مورد مطالعه قرار گیرد  یعنی مشاهادت در مورد تک تک افراد جامعه و یا در مطالعه نمونه انتخاب نمونه به روش تصادفی نباشد ( در ورش توصیفی تکنیک هایی مثل تخصیص یا محاسبات جبری و طبقه بندی داده ها  یا نموادر های آماری می توان استفاده کرد)

- تحلیل موردی  : حالت خاصی از روش توصیفی است که در آن جامعه آماری فقط دارای یک عنصر یا فرد آماری است ( جامعه و نمونه بر هم نطبق )

- روش استقرا : تعیم نتایج مشاهدات از مصادیق جزئی  به یک کل مورد مطالعه ، (مثلا تعمیم مشاهدات حاصل از مطالعه بخشی از یک جامعه آماری به کل جامعه)  به کار گیری  روش استقرا دو شرط دارد :

الف: نمونه به طور تصادفی انتخاب شود تا قابلیت تعمیم داشته باشد  ب‌: حجم نمونه به اندازه کافی بزرگ باشد

3-بر مبنای طرح تحقیق

- طرح تحقیق پیمایشی : که در آن بر مبنای نظرات یا نظر سنجی از افراد مورد مطالعه در جامعه آماری  صورت می گیرد  و زمانی کاربرد دارد که متغییر های کیفی یا قضاوتی باشد و از روشهای پرسشنامه ای ویا مصاحبه یا چک لیست استفاده می شود

- طرح تحقیق پس رویدادی : در صورتی که داده های گرد آوری شده بر مبنای عملکرد گذشته بدست آمده باشد .

- طرح تحقیق تجربی :  تحقیق که در آن محق امکان دخل و تصرف و یا تعدیل یا انجام آزمایش در افراد جامعه آماری را داشته باشد – در این طرح معمولا بخشی از جامعه آماری گروه کنترل و بخش دیگر به عنوان گروه آزمایش تقسم می شوند

الف : با گروه کنترل ودارای پیش آزمون و پس آزمون : شامل گروه کنترل و گروه آزمایش و قبل و بعد از آزمایش هر دو گروه مورد آزمون و ارزیابی متغیر مورد نظر قرار می گیرند

ب : با گروه کنترل و فقط دارای پس آزمون : شامل گروه کنترل و گروه آزمایش و فقط بعد از آزمایش هر دو گروه مورد آزمون و ارزیابی متغیر مورد نظر قرار می گیرند

ج : بدون گروه کنترل ودارای پیش آزمون و پس آزمون: گروه آزمایش قبل و  بعد از آزمایش مورد آزمون و ارزیابی متغیر مورد نظر قرار می گیرند

د : بدون گروه کنترل و فقط دارای پس آزمون:

- طرح تحقیق شبه تجربی : مشابه طرححهای تجربی بوده و فقط متغیر آزمایش به صورتطبیعیو یا توسطدیگران و در خارج از کنترل محقق  صورت گرفته است

 

الف- شرح کامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء: 

در این بخش روش کلی تحقیق را باید شرح داده شود ( نوع تحقیق ، روش استنتاج ، طرح تحقیق جزئ کدام روشهاست )

 

ب-  متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

در این بخش باید :

1- ب :  تعریف متغیر ها و نحوه اندازه گیری آنها مشخص شود ( تعریف متغیر ، نماد ها و نشنه ها‌،چگونگی اندازه گیری ،و منبع تهیه اطلاعات )

2-    متغیر های کمی به دو دسته گسسته و پیوسته تقسیم می شوند

الف : گسسته : فقط اعداد صحیح

ب : پیوسته :

3-     ب : متغیر ها ی کیفی به دودسته تقسیم می شوند :

الف : اسمی : تقدم و تاخر ارزشی ندارد مثل جنسیت

ب : رتبه ای : تقدم و تاخر دارد مثل سطح تحصیلات و  ...

4-    متغیر ها از جهت روش تحقیق

الف : مستقل : خودش مقدار یا وضعیت را اختیار می کند

ب : وابسته : تابع متغیر و یا وضعیت دیگر است

منبع : کمک حسابدار

  • ۹۲/۰۴/۲۸
  • ۱۹۵۴ نمایش
  • رضوان هوشمند

پروپزال

پایان نامه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی